1 juni 2023

1 juni

 


Hundra sommardagar

Var glad min själ åt vad du har
nu har du hundra sommardar
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar
då har du nittionio kvar
och någon blir den största.

Giv noga akt på var du står
i morgon blir med ens igår
det går så fort att vandra.
Lägg märke till att vad du får
är hundra sommardar per år
i morgon är den andra.

~ Cajenn ~

Så fint skrivet och tänkvärt..
I norra Dalarna var det snö idag - ännu mera snö i Kiruna... Här var det kalsonger, jeans och fleecetröja, ulltröja,  mössa och vantar - kallt ändå! Det är en kraftig vind, nordlig... så stark vind så jag svajade till i en vindby då jag kom ut på öppna fältet... ska snart gå ut igen men nu i skyddande skogen. Där vi mötte en rävyngling (?!) igår. 

Igår hade jag en arbetsdag - fick i ordning rabatter (eller vad man ska kalla blombänkarna) och satte ut en hel del småplantor - de har klarat natten! Fiberduk över de i blåsten vid trappan. Igår var det ljuvligt väder, lagomt varmt, ingen blåst och bara så fint...
  När jag gick ut idag kunde jag njuta av att min del av världen ser ut som en park! Välklippt gräs! Fick hjälp igår med första klippet för i år - nu kan jag hålla efter kanske. Några ställen är jag feg att klippa på, det lutar lite och hur jag än tar det så tror jag att jag ska tippa.... ja, det är åkgräsklippare. Vore ljuvligt att ha en sådan eldriven men men de är nog dyra. Tur att jag inte stör några grannar. Tror jag. 

Ha en skön dag, den första sommardagen! Sommaren började iskallt men hoppas den blir lagom - på alla vis. Den stilla lunken är ej att förakta....

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och här har vi nog den varmaste sommardagen hittills. Fällde upp parasollet när friherrinnan kom för 11-kaffe, när hon ändå hade vägen förbi. Lunchpromenaden med Harry väntar jag med .., han har det svårt när det är för varmt och vill bara gå hemåt. Jag förstår honom.

Äventyret framtiden sa...

En så fin dikt! Den lånar jag rakt av! Tack !

Trevlig första dag på sommaren!

Hjortron sa...

Sverige är avlångt, Elisabet i hettan...