24 maj 2023

Onsdag - litet livstecken


 Hittar bilder från tidigare inlägg. Det här ser jag är från Kungens jultal 2008 - var det tsunamin då...åren flyter ihop men katastrofer minns man...

Nu har jag lyckats trädgårdsarbeta.. kom in alldeles "stöppelfött". Har ätit och vilar en stund här vid datorn. Har löst Opulens Dagens Ordspel - löste det på tredje raden... rekord? Ska också logga in på biblioteket och öppna Pressreader. Då kan jag läsa all världens dagstidningar och tidskrifter. Ibland läster jag Västerbottenstidningar och ibland Hallandsposten (Elisabet!) Idag blir det nog snabbkoll i Aftonbladet och så njuta lite i nån engelsk trädgårdstidning kanske.

Vad gjorde jag då jag "trädgårdsarbetade"? Jo, tog ut de åtta säckar jord jag köpt på Granngården. Fixade de två pallkragarna jag ska ha potatis i klara.. nä, har inte satt potatis än - det kan bli nollgradigt ett par nätter dessutom.... väntar.  OCH så kollade jag på de ogräsbevuxna pallkragarna  - fixade lite och sen tätt med kartong på och jord på - jisses så snyggt det ser ut! Fort gick det! Hann inte ens ta före och efter-bilder... Ska så blandade sommarblommor i rosa där och sätta de små plantor jag fortfarande har stående på altanen. Gjorde  "kartongtricket" förra året framför förrådet, behöver inte fixa där så mycket i år. Bra knep.  All kartong jag fått genom åren tar jag isär och plattar till och sparar till sånt här - resten till återvinningen.  Beställer t ex hundmat och får stora kraftiga kartonger från VetZoo.


De här gula solarna är på gång här och häggarna blommar - ljuvligt. 

Ca 20 grader, blåsigt och lite molnigt. Perfekt uteväder.

Idag har Drängen fått börja arbetet. Robotgräsklipparen. Det såg roligt ut då Nisse Katt kom rusande och varför? - jo efter honom kom gräsklipparen! Nu vet Nisse att Drängen är  ute. Kom inte på nåt namn på klipparen, känner de som har en Folke och en Börje...

Och i fågelmataren samsas domherrarna med små gröna sommarfåglar (ska kolla vad dom heter..), såg just inga domherrar i vinter.....men nu!

Lef o må!


PS Glömde - la inte jord direkt på kartongen - la ett lager med det jag krattat, löv o gräs, först och sen jord.


1 kommentar:

Elisabet. sa...

Läser med stort nöje det du skriver, Solveig. Och stöppelfött är bara ett sååå bra bord. Beskriver på pricken det man menar.