28 maj 2023

Artificiell intelligens och lite till


 Nu blommar kungsängsliljan! Fint! Ute grånar det ihop mer och mer. Kallblåst. Arbetsväder? 

AI - artificiell intelligens - ploppade upp då jag startade datorn. "Fråga mig om vad som helst"

Frågade varför - jo, det var ju så bra. Bla, bla..  Jag frågade hur jag gör med frostskador på gräsmattan! Jo, jag fick väl massor med svar - ungefär som om jag googlat alltså.... Är tacksam att hen inte dök upp med ett ansikte på skärmen och sa "Men vad du ser gammal och trött ut!" - "Du måste beställa den fantastiska hudkrämen för 842 kronor"..... men det dröjer väl inte...

Eftersom jag ska till veterinären i morgon em så kom jag på att ta fram Ronjas papper, reg i Kennelklubben t ex.  OCH jag hade ju inte gjort ägarbyte (som om hon var en gammal bil) - fast det är över sex år sedan husse dog.  Det var inte det lättaste och jag vet inte om det blev rätt. Och inte kunde jag ändra Ronja till Ronja - hon heter fortfarande Vidstiges Kry i papperen...  KRY - får verkligen hoppas att hon är det .....

Nu är potatisen satt och en hel del andra frön. Men alla småplantor får stå inne på altanen ett tag till - det ryktas om kyliga nätter. Kanske någon får komma ut under fiberduk på ett varmt ställe - vid trappan t ex.

Tack Elisabet för att du tyckte om "stöppelfött"! Har också varit väldigt "lammen" det tror jag du också vet vad det är, det känns! "Träningsvärk" närmast?  Det måste vara svårt för "utsocknes" att läsa många av de nya (och prisbelönta) böckerna som kommit med "norrifråndialekt" . I Ovanjorden nämns "Nolsia" - vem vet att det betyder "nordsidan"? Ja, "söritifrån" alltså.

Nu "himle de opp" =det ljusnade ute, lite sol - ska ut och göra ett litet skift!

Lef o må! 


1 kommentar:

Elisabet. sa...

Jo, men vi sa lämmen med ä. Väldigt bra uttryck! Önskar dig all världens lycka med fröken Kry.