16 december 2022

NISSE katten


 Nisse är den verkliga lussekatten. Nisses liv hade inte varit gott förrän han valde att flytta in här.

Idag har jag "loggat ut" från PROs skrivarkurs - känns lite knepigt, räknade ut att jag varit med i 182 timmar under 109 dagar!! Nördigt att jag måste ta reda på men.... Det har varit socialt tacksamt för mig.  de i kursen har varit betydelsefulla. Så har min dröm om att våga skriva "på riktigt" blivit sann! Har alltid skrivit dagbok - ända sen början av 60-talet ligger de i hattaskar med hela mitt liv på pränt. Ja, de där försöken till poesi från mitten av 50-talet finns där också. Där finns ett kuvert med så smärtsamma minnen att jag inte vågar läsa dem.  Dagböckerna var bra att ha då jag kunde berätta för min återupptäckta brevvän vad vi gjorde under de två veckorna vi jobbade tillsammans en sommar 1965.  Alla dessa år som gått... "inte visste vi att det var livet"

Ska skriva vidare så gott det går. Och en tidigare avhoppade kurskamrat kan ge mig respons! Ja! Dessa kontakter jag fått! Ovärderliga! Tack! 

Under året har jag fått läsa de andras texter och personerna de skrivit om finns kvar i minnet! Kanske sitter någon i BABEL och berättar om BOKEN som föddes i denna kurs....

Annars! Jo, kallt har det varit och är. SMHI spådde oss 37 minusgrader men tack o lov har de "åtrat" sig. Så kallt att vattnet frös - för kallt i pumphuset... trots frostvakter.  Det hade ej tinat ännu så jag anpassar mig till liv utan vatten i kranarna. Ingen fara, har el och varmt genom bergvärmen så det är inget att klaga över. Vilken tur att jag fick för mig att städa utedasset i höst! Där hade jag gamla trädgårdsmöbler och bråte som jag röjde. Tur nu! Och vatten, ja jag var och hämtade vatten på Hemköp - jo här är det service! Dunkar hade jag i beredskap. Beredskap ska man ha... ingen fara för oss på landet med vedeldning som alternativ. Och grannar - utan grannar klarar man sig nog inte i kris. Vi vet att vi finns och att vi hjälper varandra med det vi kan.

Ja, så ska jag anpassa mig till ett liv utan zoom! I början innan jag fick fiber var det lite kaos. "Bicklade" upp mobilen på en hög med böcker och lade en hammare framför som stöd... 

Jul drar det ihop sig till.   Här blir det ju inget specis, firar min femte ensamma jul med hund och katter framför tv´n.  Telefon med mina släktingar i norr. (Om) Ser fram emot Vinterpratarna också - ja i mellandagarna.. Som vanligt alla kvällar sen flera år Instagram  med Rumiko i Yokohama.  Och så missar jag inte väderleksrapporten strax före tio - de är så rara och önskar God natt och Sov gott.  Inte alla men en del hinner detta och speciellt på julafton!!! (Ja inte hör jag alla väderleksrapporter!)

Eftersom jag inte har något vatten - inte så mycket att diska i, i alla fall - så inhandlade jag färdigmat igår. Passar bra idag !  Lyxigt. Lat!  Men ska göra soppa på grönsakssnuttar sen- det bästa! Snart skidskytte och i helgen blir det väl att jogga mellan kanalerna för skidskytte och längdskidor. Promenader med Ronja. Gråhunden alltså. Önskar lagomt med snö - vill skotta upp mot väggarna - "mullvarpa" som det heter här (på denna vilda dialekt i denna daladel) så det blir varmare.

Take care.









3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Så trevligt att spankulera omkring här bland dina bokstäver, Solveig! Att få ta del av din tillvaro där ute i skogen i Dalarna .., att få läsa om dina dagböcker ., om Yokohama (får du gärna berätta mer om!), röjningen av utedasset, vattnet som frusit ., vikten av vänner och grannar .., katten som valde att bo hos dig .., den stundande julen och helgen med all skidåkning.
Tack som delade med dig! God Jul också, kära Solveig!

Hjortron sa...

Tack Bettan! Är det någon som spankulerar så är det du! Tänk vad många havsbilder jag fått se till exempel. Har glömt att fråga om du fortfarande skriver kåserier för någon tidning?

Elisabet. sa...

Nej, Solveig .., det är evigheter sedan jag slutade med den saken. Det blev sån press .., att alltid knorra till det på slutet och vara andra till lags. Det var roligt dom första åren, sen mest inre press.