18 december 2022

Swammel om läget i gryningen fjärde advent

 



Klockan är 06.39 och Elvis "Goodluck Charm" spelas på P4plus. Har jag hört den "sen det begav sig"?

Eller "sen Moses gick i koltn" som di gamle sa i min uppväxt.  (Var det Moses dom sa?? Verkligen?) 

Igår vaknade jag upp till -3 efter ha somnat till -23. Snöande till och från hela dagen. Ibland mest "till" - det var verkligen "fall julesnö".  I natt vaknade jag inte fast plogbilen varit bara en meter från min säng! OK, två meter då. Utedasset kallade tidigt och då såg jag ju den välskottade gårdsplanen! Underbart! Det ska bli ganska varmt - tyvärr - och då är det bra att slippa djupt snöslask. (Som sen fryser på) Ska bli spännande se då det ljusnar hur det är plogat för övrigt. Ny plogare denna vinter.  Vägen hit från "stora" vägen har jag kostat på grus också, eftersom det har varit kallt så ligger nog det mesta kvar på vägen.....  och stickesbuskarna står säkert kvar, satte dem i diket! Ja, livet på landet.... 

Morgonskrivning ska man ägna sig åt. Bra för flödet? Vilket flöde? Hjärnvindlingarna är sega ibland. Skriva om drömmar? Minns inte vad jag drömde i natt. Vet att jag somnade till Menys podd.  Måste dämpa mitt  tinnituselände, distrahera med ljud. Sorgligt.  Nå, i alla fall har jag ju upptäckt att Meny är otroligt lätt att somna till. Har nog inte hört ett enda program klart. trots att det bara är en halvtimme.  Förlåt Tomas Tengby! En gång försökte jag  byta till ett program om Kristina Lugn - nej, det blev ingen sömn då.  Trädgårdsprogrammen med John och Pernilla är god tvåa i insomningsligan. I natt har jag alltså sovit gott till klockan fem. Räcker bra! Dagen sen består i att hämta lite mera vatten och handla lite, träffar säkert någon att byta några ord med(om vädret?). Skidor och skidskytte också idag.

Vädret är ett samtalsämne ... för en tid sen ringde jag  min 100-årige bekant.  En legendar i min hemby. Ja, väderprat - bland annat.  Tyvärr kör han bil fortfarande....  han skulle köra de tre milen och handla. Men det behöver du inte , tyckte jag. "Jo, jag måste ju si nå folk!".... ja, jag är i samma sits - åker ut för att handla för "att si nå folk".  – Vete katten om jag vill bli hundra år förresten,  hur ser världen ut 2046?

OM någon ser det här så önskar jag DIG en alldeles bra söndag! 

I min dagskalender står det för idag:

Lycka är konsten 

att plocka en bukett

av blommorna 

i din närhet.   

 Bob Goddard 









4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jodå, jag är då här! Läser med glädje dina rader och funderingar. Och jag tillhör också dem som åker och handlar bara för att få se folk. Igår var det ju ett sånt UNDERBART kort litet möte vid potatishyllan. Det saknar jag med jobbet. Ha en riktigt fin fjärde advent!

Anonym sa...

Tack! Det var mycket trevligt på Hemköp idag med. Service Jag pratade mest med en bybo utanför. Om plogning bl a! Ja, den här vägen är så fin nu, på mitten hade det bildats en ås - så han fick hyvla av den! Gruset i bilspåret nu!! Superbra! Och vatten fick jag hämta på Hemköp ! Och fick beställa fruktkorg fast jag var sent ute.

Gudrun sa...

Nu ska jag försöka följa din blogg. Det blir fint att få läsa om dina dagar.
Oj, vad morgontidig du är. Idag hade vi alla här sonen, barnbarnen och jag sovmorgon. Jag gick upp 9.30 och sen vaknade övriga mellan 10 och 11.30.
Det är fortfarande kallt här i Boden och jag har varit inne hela dagen. Kollat lite skidskytte och nu är det final i fotbollsVM.
Ringde och pratade med min sambo. Där var det 30 grader varmare idag än det varit i veckan = - 2.
Mer än 30 minus är riktigt hemskt kallt även om vi är vana att det blir sådana dagar varje vinter.
Hoppas vattnet tinar upp så du slipper tina snö och använda utedasset, även om det går bra . Tur det finns. Vi har också ett sånt.
Var rädd om dig .

Hjortron sa...

Tack Gudrun! Så fint att få rapporter från dig den här vägen! Jajamensan! Idag har jag vatten! Det kändes så lyxigt att spola i kranen! Här är det perfekt väder idag - minus 6, men det sias om underkylt regn framöver. Det värsta!!
Bara vädret håller sig lugnt då jultrafiken är som värst närmare helgen.
När åker du tillbaka? Du är ju nära Kristina som slutade kursen tidigare i höst! Att träffas "live" vore väl roligt! Vi hörs! Ta det lugnt nu!