22 mars 2024

Vår i luften

 

Snöhögen 

Det är nånting i luften - det är vår på gång. Efter den bilden togs så snöade det rejält och det har töat och gett mycket slask.  Men det är ljuvligt idag med het sol som varvas med moln och nästan storm och en särskilt doft....  

"Andas in, andas ut" spelas just nu på P4 - ja, jag har skrivit om min "plåga" förut. MEN nu passar den, det är dags att just göra det, för tjoho -jag  har överlevt en vinter till.....

I veckan lämnade jag till mina kompisar i skrivargruppen  ett "epos" en extra text för skojs skull... Jo, en dagbok! Började med morgondagens datum - mitt i "Ring så spelar vi" så kommer ett  "viktigt meddelande till allmänheten" från sändningsledningen vid Sveriges Radio. Och så bryts det...  radion förblir tyst.  Nästa dag försvinner elströmmen... osv - ja, jag skriver vidare i dagboken och så en vecka senare vaknar jag av ett surrande ljud - kylskåpet!  (Hade flyttat ut i lillstugan där vedspis finns) 

 Vad det berodde på fick vi aldrig veta. Presskonferens som bara bestod av statsministern och justitieministern  (saknade ÖB) som snurrade med ord som kunde betyda allt och inget ....Ja, så där kan man  fundera..  i dessa dagar känns det lite svajigt - för att uttrycka mig slarvigt. Tycker att jag bor tryggt - i min glänta i skogen . 

Skogskanten håller förresten på att gallras - jo med mitt medgivande - en del växer för tätt,  en del är ruttna - ja, det blir ljus och luft - varsam gallring är vacker. Låter som om det här är en storskog... icke... har tagit "förbilder"....så jag ska se skillnaden.

Tidigt idag var jag till containrarna för plast, pappersförpackningar osv.  Är alltid så förtvivlad över hur mycket avfall det blir... mest plast.  Många containrar för plast - bara en för metall. (Ja jag hade bara en ansjovisburk dit...) 

Nu ska jag gå ut! Ser hur videkissarna i sälgen (är det väl?) ruskar runt i hårdblåsten.  Ska se om jag når att plocka några att ta in, det är ju fint.

Ha en fin helg och sköt om varandra!










4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men jag förstår inte .., när hände detta du skrev om? VMA:t? Det har jag missat totalt.

lifeblog sa...

Nej, Elisabet! Det var ju bara på skoj, en text till kursen - OM det händer så är det i morgon - t o m 1 april, låtsades skriva dagbok då det hemska, konstiga "hände" som jag hoppas aldrig ska hända. , blev otydligt i bloggen...sorry.

lifeblog sa...

Hela texten blev fem sidor...

Hjortron sa...

PS Apropå förra inlägget, skulle inte förvåna mig om Farah A är med i Masked Singers....