4 februari 2024

Vårvinter - redan

 



Idag är det hård skare - men jag ger mig inte ut på den.... håller mig till vägen där det är ett vidunderligt sparkföre! Jag försöker gå mycket, för att få ihop många steg så jag håller artrosen i schack (eller vad man säger). - men det är härligt med fint sparkföre ....  Idag har jag fått rapport från Jokkmokks marknad - det är ju speciellt att vara där!

 Mer idag då?  Håller på att bedöma (så gott jag kan) mina "klasskompisars" texter. Kursen är så bra nu eftersom vi bara är fem stycken i varje grupp - det blir lättare, färre texter att "recensera".. Skrivkurser - rekommenderas varmt! Via Zoom - så ser man ju "nå folk" också.

. Har på radion medan jag skriver - nä, men - vad spelas ? Om inte "Andas in, andas ut" är tydligen på Svensktoppen! Den lever ännu! Den var ju min "sommarplåga". Har inte hört Svensktoppen på länge eftersom skidor o skidskytte tar all min tid på helgerna. Utom denna helg då!! Har rent av känts konstigt! Ledigt.....

Igår kväll var det Mello... (får väl säga så då...) ja, jag lyckades då pricka rätt på "hela alltet". Vilket strul det var innan jag fick "komma in " i appen - vi var väl några tusen samtidigt... Nu var jag väl inte den som kollade varenda minut - som "gamling" har jag väl inte den där humorn som förekommer där ... ska försöka bättra mig till nästa program. Måste väl se det, har jag sett det i 50-60 år (??) så ....

Ska kolla i mina dagböcker om jag har skrivit nåt om melodifestivalen där .... har ju skrivit sedan slutet 50-talet  - från 60-talet är det blå spiralhäften... har kollat lite - verkar som om jag såg mycket fotboll sedan vi fick tv.  Fotboll??  Inget intresse alls ... kanske jag såg det med pappa. Fast jag känner ju till en del spelare, idag kom det på nyheterna att Kurre Hamrin gått ur tiden. 

Apropå ingenting så hörde jag en bekant som skulle ta sina 13 bästa vänner på resa till England. Och så kom mina tankar ... vilka skulle jag kunna samla och resa med???  Inte kan jag skrapa ihop 13 i alla fall.  Kan du?

Slut från den soliga gläntan i skogen!



4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Mina bästa vänner har alltid varit den jag varit gift/tillsammans medm frånsett några från långt-långt-tillbaka i tiden. Nej, jag skulle få svårt att få ihop tretton stycken ,-). Kanske är man bedrövligt fattig på vänner? Å andra sidan, när man träffat så många människor på jobbet, är man (i alla fall jag själv) tämligen nöjd. Det var inte direkt så att jag sprang över till grannen på studs när jag loggat ut för dagen.

Monet sa...

Jo, jag kan faktiskt skrapa ihop 13 riktigt goda och gamla vänner. Jag har 4 gamla vänner sedan studenttiden som jag fortfarande har kontinuerlig kontakt med. Två från min konstskoletid och fem från de olika arbeten jag haft där vi etablerat starka vänskapsband som sedan hållit genom alla år. Och tre kära väninnor som var grannar och hemmamammor som jag och där vi följt barnen och varandras familjer genom åren. Och så några från våra skärgårdsår där man delar en speciell tillvaro precis som nyfunna vänner sedan Frankriketiden. Så, ja jag känner mig vänskapsrik. Men det kräver också att man är vän själv i alla skeden, finns där när det behövs, i vått och torrt. Jag har en särskild bästis som jag kan ringa mitt i natten om det behövs och vi pratar flera gånger i veckan, det är en ynnest att vi fått följa varandra så här långt upp i åren faktiskt!

Hjortron sa...

Så fint att ni skrev! Och Monet! Så härligt att höra! Ja, det är ju så det ska vara! Att vara vänskapsrik! Ja, jag tycker också jag är rik på vänner, men mer typ grannar, vänner på zoom (!), ( skrivarkursen!), vänner på Facebook och Instagram! Ja, räknar jag dem DÅ har jag många vänner... min Instavän från Yokohama, hon o jag skriver varje kväll..., så min systerdotter förstås, vi ringer och pratar länge ganska ofta - så där är väl en och så min väninna här förstås - ovärderlig - och som sagt kära grannar - men de har ju sina närmaste så.... Elisabeth - jag såg nyligen bilder från kalaset för DIG, det var som ett "myllrande" kalas - - sånt man ser i italienska filmer! Färgstarkt - men ok, det var väl släkten osv... ja, hur som helst så är jag nöjd och känner mig inte så ensam som en del tror att jag är -
fast jag saknar Ronja min älskade gråhund så jag tror jag går sönder ibland.... slutswamlat från gläntan Ha det fint!

Hjortron sa...

Monet! Var skriver du nu för tiden???? Har sett inlägg från 2017.... sedan då? Ha det gott var du än är! Tack!