29 november 2023

Första advent


 När första ljuset brinner

står julens dörr på glänt
och alla människor glädjas
att fira få advent.

När andra ljuset brinner
då är Lucia här
hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär.

När tredje ljuset brinner
vi juleklappar syr
och alla bakar kakor
och har ett väldigt styr.

När fjärde ljuset brinner
vi hämtar julegran
och alla människor räknar:
dan före dan före dopparedan.


Jaha, så är det plötsligt Adventstid! Hittade den här versen på nätet.
Jajamensan! Har fått upp stjärnor, hittat dvs köpt fina glödlampor med lite gulare sken, har bråkat med alla batteriljus ... vi kommer inte alltid sams - en del tänds då och då och en del inte alls...sen har jag inte stakar som passar. MEN kom då på att inte behöver jag ljusstakar! 
En vacker vas och en "blomsterkupa"  - trodde jag skulle få in en bild av dessa men si det gick inte.... återkommer - kanske! "Bara fantasin sätter gränser" 

Igår kom det snö och idag kom det mer snö. Jag har skottat, så bra det gick, det är så lätt snö. Igår var jag ute på vägen och fick uppleva snörök... man möter en långtradare och så ser man inget på några sekunder... har inte - tack o lov - upplevt det på många år, det var lite norrlandsvägkänsla...,  

Behöver inte skotta så mycket - vägen hit och gårdsplanen fixar den plogman som plogar byvägarna. Så bra plogare. Jag har mullvarpat - så skönt att ha det gjort! Det ska bli kalla dagar framöver. Mullvarpat? Ja, har skottat upp snö mot husväggen! 

Blogger har tjafsat om att jag har bloggar jag inte använt sedan 2007. jaja, det var något jag började , den skulle heta hjortronet i adressen!! Få se om jag lyckades blidka dem idag , annars raderar dom väl den här också .... Så många minnen jag har här .....nå, det får väl ingå i min döstädning...

Annars är det väl bra. Är glad att jag har bergvärme. Underbart. Behöver inte tjorva med pannan, behöver inte släpa vedkärror och lasta in i pannrummet...Fattar inte hur jag klarade mina första ensamma år, dessutom 100 höns... nå, jag var ju yngre då...

Bra är det väl inte riktigt  - saknar Ronja  - när jag tar ytterkläderna är det ingen som kommer och många andra minnen.. det tonar väl ut, det blir en annat sorg efter ett tag. Ja, jag vet hur det var efter Roland. Nästa vecka begravs hans bror. Tror att Roland är med. Ha det gott därute. Ni som har någon i er närhet - sköt om varandra. Det kan förändras så snabbt. Jag vet.





Inga kommentarer: