7 juni 2023

Uti smörblommans tid


 Goddagens.

 Den här bilden är från i fjol och det är inte riktigt så många smörblommor i skrivande stund - men de är på gång! Det är så vackert så man smälter. Myggigt - oj ,oj - de är jättestora och anfaller med ett  hångrin - "Haha, jag har väntat på dig..." Tack o lov är det inte så myggigt som det där året det var översvämningsmygg - det var något alldeles extra. 

Verkar som jag undviker att gå ut idag. Men klockan är bara ett så jag hinner väl. Har äntligen städat, har gjort grönsaksgratäng och en smulpaj (med lite av  pyttesmå rabarberstjälkar och äpplen) .

Varför jag skulle öppna den här bloggen idag var för att i min almanackskalender står denna vers.

Skriven av en Hsueh Tou  som levde 982-1052... och ännu aktuell för mig.

Vilket liv kan

 gå upp mot det här?

Jag sitter tyst vid

fönstret, betraktar

löven som faller

och blommorna

som blommar,

medan årstiderna

kommer och går.

Nåja, sitter väl inte alltid vid fönstret - men ofta..

I mina tankar är som ofta , i Ukraina. 

Nu kraftverksdammen... tänker förstås ... "Tänk om" Sourva-dammen skulle brista.....  vet ej om de går att jämföra.  Men OM så skulle allt längs lule-älven spolas bort... och - ja, städerna och samhällena vid kusten... Jo, Mikael Niemi skrev en spänningsbok om detta. "Fallvatten" tror jag det var.

"Om dammen brister" ... om Trängslet-dammen brister - ja just ja, den är väl ännu högre än Suorva? I alla fall har ingen skrivit någon spänningsroman om detta scenario... Den ligger i Älvdalens kommun. Är jag i riskzonen? ( Här Västerdalälven - kanske inte) Ska inte tänka på detta just idag...något mer...

Så har säkert fler smörblommor slagit ut medan jag surrat här. Nu utgång! 

Njut.



2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tänk, så många smörblommor man plockade som lillflicka! Nu stod dom ju inte så länge, men smörblommor och rödblära var ju nästan dom enda vilda man hittade. I alla fall där vi bodde. Blåklockor växte i dikesrenen längs gatan .., kanske några prästkragar också?

Hjortron sa...

Ja - man hängde stora knippen och de torkade ju och höll sig fint ett tag...
Här är det också midsommarblomster att plocka snart! Och även den söta "natt och dag" som är så fina. Ej att plocka förstås. Liksom Käringtand...
Laddade hem appen "Lens" på telefonen i fjol, vilken glädje! Man står och undrar "Vad heter den där..." bara att kolla då!