29 april 2023

Ovanjorden vann!


" Bakslag". Våren kom av sig. Nu ska det väl ordna sig ... Snöblandat regn.  MEN:


     Jag är så glad att

 Västerbottensförfattaren Mikael Berglunds hans roman Ovanjorden vinner Sveriges radios romanpris 2023. 

Juryns motivering lyder: 

"Ovanjorden är en oemotståndlig skildring av kärlek, hemlängtan och utanförskap sedd genom myggsvärmar, surhål och ljung."

En överväldigad      Mikael Berglund   tog emot beskedet över telefon i direktsänd radio. Lyssna på avsnittet här

Sveriges radios romanpris vinnare utses av en lyssnarjury. De nominerade böckerna diskuteras först i separata avsnitt. De övriga nominerade titlarna var Björnjägarens döttrar av Anneli Jordahl, Natten av Sara Gordan" och Hemsökelse av Khashayar Naderevandi. 


Etappvis var den lite knölig för mig , jag försvann väl in i ett surhål, sen var den alldeles omtumlande vacker och   - ja, det är en bok som lever med en efteråt.......... det är inte många böcker som fastnar så...

Tack   Mikael Berglund!







 

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Kul! Jag lyssnade till reportaget och ska ställa mig i kö till boken. Har du ett eget exemplar eller lånade du på biblioteket?

Hjortron sa...

Tack! Lånade på biblioteket. De hade köpt in ett ex och dessutom fått ett ex som kulturstödsbok så den finns väl på alla bibliotek då! Ska låna den igen ! Försöker att inte köpa så många böcker - men en del vill man äga - den här är nog en sådan.... Har du en bok du minns långt efter du läst den? "Ålevangeliet" är väl en sådan kanske?
Hör nu Mark Levengoods kåseri i Godmorgon Världen - underbart!