12 januari 2023

Torsdag

 



Ännu en självisolerad dag - mår inte alls dåligt av det - det är mitt naturliga jag....

Tövädret har gjort att gårdsplan och vägen härifrån är blank av is med vatten på.. Varför ska jag ut och halka och kanske belasta sjukvården? Jo, jag kommer ut ur huset! Spark över gräsmattan mot skogen - blöt slaskig snö - får luft i alla fall och hunden får komma ut! Erbjuder henne att sitta i hundhus m hundgård - nej, nej...

 Väntar tills allt tinat bort eller vilken variant av vinter som naturen tänkt..

Dagarna har blivit längre! Ställer om timern för belysning på altanen -  tar bort en ljusslinga, nån måtta får det vara  - det mörknar bortåt halv fem tror jag.. 

Matlagningen blir som den blir, saknar en del råvaror men det går bra. Rensar i frys och kyl.  De sista potatisarna och en burk ansjovis - passerat datum -  blir Janssons idag. Utan grädde, hade mjölk. Har gjort ingefärspäron också!! De jag köpt för länge sen var så hårda...  Bakade bröd igår. 

Idag blir det skidskytte på tv. Igår fick jag foto från snöig väg med renar. Det var deltagare härifrån till skidskytte-SM i Boden som tänkte på mig då vägskälet mot Arjeplog passerades.  Fint av dem! Jag har tänkt på dem  - de fick skidorna stulna i Östersund.....

Tradera-inlägg. En dam i Japan vill jag ändrar så internationella köpare kan handla. Ser att hon köpt mycket via Tradera tidigare så det är ok.  Fotar mera för att sälja - det är roligt trots att det är lite "schå" med det.

Nä, nu doftar det färdigt från ugnen.  Åt ju ingen Janssons till jul så - God Jul!








2 kommentarer:

Elisabet. sa...

God Jul, Solveig och lika så bra att säga Gott Nytt År och Glad Påsk också!

Hjortron sa...

Tack och detsamma!! Ja, tiden går fort!