9 december 2021

Svammel från gården i gläntan


 Den här bilden är från 2019 men jag tycker om den!
 Min infart in. Att den blev så bra beror på att vindrutetorkarna svepte "förbi" precis då jag tryckte....

Annars då? Andra veckan med diffusa symtom (som man säger)
Är risig och väntar att förkylningen ska bryta ut - men när ska den göra det?

Julpyssel då? Ja igår kom jag på att adventsstjärnan i farstufönstret "lyste med sin frånvaro" ..hittade den så nu är den uppe och nog är det fint! Dessutom tände jag ett gravljus i islyktan utanför trappan. 
Hade ju glömt att ta in ett par hinkar - bra att de regnat fulla och frusit så där lagomt ....
Den lyser upp så fint på kvällen. Har ingen trappbelysning. Jo men jag måste ha en elektriker för att fixa den då den slutade lysa. Han skulle komma "till veckan" - vilken?
 Det har gått fyra nu. Börjar vänja mig och nu lyser ju islyktan!

Julpyssel i övrigt? Lekte lite Ernst och hämtade några grankvistar (då det var minus 20 förstås).
Har fäst ihop dem och hängt på ytterdörren. Ska pynta och göra klart sedan! Sedan? När?
(När huvudet klarnat från den här knepiga förkylningen)
Bakning? Visst. Hade det varit som vanligt och Roland varit kvar - ja då skulle jag ju bakat.
OK jag kanske bakar bullar - har köpt hem jäst.
Men kakor? Nä, jag äter ju bara upp dem........

Har i alla fall tänkt koka en "hederlig" (varför säger jag så? Är inte all mat hederlig??)
Jag ska koka en köttsoppa! Så gott - med klimp förstås.
Hederlig mat? Jag kanske kom åt nåt där.  
Fisken som fraktas flera varv runt jorden. 
En del fisk består mest av panering - är inte den ohederlig??
Och sånt som är alldeles för billig??
Då är det väl skumt?

Min köttsoppa är hederlig. Den har min lilla hund jagat hem från älgskogen......


Ronja! Förtjänar att vara med på bild!

OM nån skulle läsa det här så tänker denna - ta nu en alvedon och sluta svamla........
Tack!




.

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nej, det tänkte hon inte. Och nu finns du prydligt i länklistan, Solveig.

Hjortron sa...

Haha Elisabet. Nä jag tog ingen Alvedon. Glömde det! Tack för att jag får finnas i din länklista!