30 augusti 2023

Tinnitus


 Jag har en trogen följeslagare. Vet inte om jag skulle kalla den en kompis. Det är en "vän" som jag vill bli av med. Ibland tänker jag att jag skulle kunna offra en tå eller t o m ett finger för att få ha det tyst!

Tinnitus-eländet!

Idag är det ganska gälla "band" av toner som hörs ovanför huvudet. Varierar något i styrka.  Ibland kan det vara som om en vattenledning gått sönder. Har faktiskt gått runt och tittat om det sprutat vatten någonstans...(hur det nu skulle kunna göra det ...) Ett energiskt "spolande" i alla fall. 

Innan jag fått i hörapparaterna på morgonen är det inte roligt. Då är det ett högt dovt ljud. Vibrerar.

Ljuden varierar alltså - men det finns inget jag egentligen står ut med. Därför måste jag alltid ha ljud omkring mig, radion ständigt på... Kan glömma det ibland förstås, då jag distraheras av en film t ex.

En del tv-kanaler är svårare att höra än andra - men det har väl med min hörsel att göra . TV4 är svårare än SVT1. Värst är de då de startar "Efter fem" med att läsa programinnehållet samtidigt med en gäll och hög melodislinga...  Jaja, det var mitt gnäll för idag. Det finns de som har det värre.

Sköt om er i brittsommaren!



2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, så trist! Det har hänt att jag - tillfälligt, bara någon dag - drabbats av detta elände och jag trodde att jag skulle bli tokig. Försökte först draaaa i örat och blåsa ut, så där som när det slår lock, men inget hjälpte. Det måste vara sååå jobbigt!

Hjortron sa...

Tack för ditt deltagande!