21 juni 2023

I midsommarveckan

Tänk att få gå på jorden ännu en sommar,
full av doft och sken,
och bjudas på en smultronmunsbit
och bli så där tillfreds igen.
Tänk att få vandra i skymningen
och höra en svalas krusande skrik
och veta att sommaren aldrig minns
att den har svikit.

Karin Boye

Det är den första raden som fastnat hos mig - i många år. Alltså många år. För det var i början av 60-talet som dikten fanns i Året Runt. Den var på en egen sida inramad med blommor och jag klippte ut och den satt genom årtionden på väggen i den gamla gäststugans hall. 

Ja, jag tänker att det är fantastiskt att få vara med fortfarande...

Just nu är det hett och blåsigt här. Ganska skönt - om det inte vore för att myggen smyger på en ....
I morse var det lugnt men inte från mygg utan de samlade sig i moln... I telefonen dök det lämpligt upp tips om myggmedel som klistermärken att klistra på sig och de är ju så bra enligt omdömen... Kollade noga vem som sålde och det är Krisskydd som finns i Lindesberg! Det såg ju säkert ut så jag swishade in och beställde! Ska berätta sen om de är så bra som de lovade.... är ju tveksam... 
Ska kanske investera i en mygghatt - förmodligen slutsålda.

Idag kunde jag i alla fall gå ut så pass att jag kunde inspektera lite av allt som borde göras...  försökte ta bort lite ogräs men myggmolnet hindrade ... alltså den här myggplågan har jag inte ens upplevt i norra norrlands inland...  OK, strunt i att det ser ut som det gör men längtar lite att fixa lite, det är ju mysigt. 

I morgon är det dags för Ronja att opereras. Ja, jag ber till alla makter att det ska gå bra och att återhämtningen inte blir svår. Igår och idag har hon njutit av att springa runt på gården och att ligga i sin hundgård/hus. Vill ju helst inte att ha henne lösspringande - det kan ju komma något som frestar henne att springa efter ....

När vi ska hem på eftermiddagen hoppas jag att midsommarfirarna håller sig i skinnet och kör som folk!
Vägen vi måste åka är "rödlistad" som en av de farligaste att trafikera i morgon.... E16 från Borlänge mot Sälen. 

Önskar er en fin Midsommarhelg!  

Vi hörs snart igen!


Inga kommentarer: