24 december 2021

Julafton 2021


 Julafton 2021
-13,  sol,  ca 15 cm snö

"Helga Natt"  - " Adams Julsång" - Jussi Björling spelas just nu....paus...(måste lyssna)
Lite om min dag hittills - klockan är 13 nu.
Ett litet inlägg här - när jag ändå sitter vi "stordatorn". Har farit runt men landat mest i PressReader via biblioteket. Tänk vilken service! Har läst SvD, Japan News (!) och Västerbottens-Kuriren idag.

Har ätit lite lunch - inlagd strömming, Rolands Julsill och potatis + tunnbröd.  Alldeles tillräckligt.

Telefon från min morbror - (ska han fylla 98 eller 99 nästa gång?)- lite prat om de "som gått före" och allmänt om väder och vind.
Apropå "gått före" så var jag och tände på Rolands grav. Det är min femte ensamma jul i år.
Snön låg vackert över ris och ljung.
Plötsligt översköljdes jag av sorg och tårarna rann. Orkade ej prata med en vänlig människa jag mötte. Hoppas att hon inte blir för ledsen å mina vägnar.

Har så många fina vänner - är bortskämd på det viset!
 De skämmer bort med med blommor, kuliga klappar, hembakt .......

Snart ska jag fira med Tareq Taylor. Tror att jag traditionsenligt somnar under Kalle Anka...
Tänker se någon julfilm i helgen- det finns några att välja på... såg en igår kväll.. (jo jag skippade Bingo-Lotto), dom hade besvärligt eller avsaknad av snö då de spelade in den... snön såg ut som tyg och bomull.... högar här och där.... Varför ska jag se julfilmer? Tradition??? Nja.
Öppna klappar återstår... min klapp till mig själv är en bok förstås!
Åsa Larssons " Fädernas missgärningar".
Ser fram emot hennes Vinterprat i morgon.
Ska lyssna på alla vinterpratare förstås - tur att de finns sparade .....

Nu mot kaffekokning! 


God Jul!












2 kommentarer:

Monica sa...

God jul och ha det så fint du bara kan i allt det vackra.

Hjortron sa...

Tack detsamma!
God fortsättning!