18 mars 2016

Blåbärsgröt

Blåbärsgröt, bilden lån från hippihaxan.se


Ibland kommer gamla minnen förbi! Som en liten viskning från förr.
Något egentligen obetydligt - men kanske inte så obetydligt.
Eftersom jag minns denna glimt från förr.

Det här hände sig på ånglokens tid i landet.
Min mor och jag var på återresa från södra Sverige till norr.
Vi kom till Ånge ganska sent på kvällen och skulle vänta länge på nästa tåg.
DÅ bjöd en kvinna i kupén hem oss! För hon var framme hon!
Minns att hon bodde nära järnvägen, en trappa upp.
OCH -  hon kokade blåbärsgröt!!!
Det var så ovanligt och så gott ...

Jo, nu har jag kokat blåbärsgröt idag - men om det var så gott vet jag inte.
Undrar vilket mjöl damen i Ånge använde.
Inte kan jag fråga henne heller.
Hon kokar nog gröt i en annan dimension nu!!








2 kommentarer:

Ina sa...

När jag S-O var barn tillbringade jag varje sommar några veckor hos min moster
och morbror,som hade en gård i Ånimskog (Dalsland) Hon kokade ibland til kvällsmat en gröt på hemmalt rågmjöl med blåbär,den underbara gröten glömmer
jag aldrig,men den går inte att återskapa jag tror inte det finns något hem-
malt mjöl längre.
Hälsningar Ina o.S-O

Anonym sa...

Så trevligt att höra dina blåbärsgrötsminnen! Ja, det är nog mjölet det beror på ...
Hälsningar från oss också - som den 1 april får hämta en Duster Laureate - LYX! Helt obegripligt.