3 januari 2015

Ett bildspel och så en dikt av Kerstin Kugelberg





Här har ni fem minuters avkoppling!

Har påtat ihop ett bildspel från den fantastiska vintern vi hade här under julhelgen.


Eftersom vi hade drygt 20 minusgrader så gick  jag inte så långt hemifrån!
Så här ser det ut där jag lever och bor.

Så vackert det var - nu är det mest blankis.
Eller "kellingdöd" ( ungefär  kärring-död) som dom säger på gutamål.
Och visst är det lätt att halka - jag är nästan för
försiktig - man kan nog halka bara för det ...
Nå, nu gör jag inte så många knop utomhus - är dunderförkyld sedan nyårsafton.
(Nej, jag har inte gjort något alls - jag bara blev förkyld - alldeles själv...)

Dikten av Kerstin Kugelberg jag nämnde i förra inlägget
känner jag att jag vill skriva in här!

När jag dör ska jag bli en tall

En tall
ville jag vara
rak
stolt
och mycket gammal
skulle jag stå där

blicka ner över nejderna
över människorna

Gud hur dom far omkring
skulle jag säja

Inte förrn dom blir gamla
inser dom vad som är viktigt
men då är det för sent

Jag skulle vaja lite
med mina grenar ibland
suga lite näring ur jorden
bara så jag överlever

Annars skulle jag mest stå där
stolt
rak
vis av år 
och betrakta.

Hittade inget mer om henne då jag googlade - hon har "bara" gjort den här boken med dikter
 som heter "Tänk på ljus när det mörknar"

God fortsättning in i 2015!

7 kommentarer:

Rexxie sa...

Vad är det för musik i bildspelet?

Anonym sa...

Hej Rexxie!
Har för mig att det står där längst bak, men det kan ju ha ramlat bort, hur som helst så är det Mozart och "Vesperae solennes de confessore: Laudate Dominum
med Gabriele Fuchs, sopran och Salzburg Camerata Academica
Hittade den på en cd "Klassiska Musikstunder" Sinnesfrid

Ina sa...

Underbart Solveig!Jag fick( som Gunde
sa Ståpäls) när Gabriele sjöng till
dina vackra bilder.
God fortsättning till Dig o.Roland
Ina o. S-O

Anonym sa...

TACK, så roligt att ni tittade!
God fortsättning till er också!

Anonym sa...

Härligt bildspel med musik!

Kerstin Kugelberg heter numera Ekendahl i efternamn och bor i Dala-Floda. Finns här också:
https://www.facebook.com/kerstin.ekendahl

/Biggan

Anonym sa...


Nu kan man tala om "Långt borta och nära" - Kerstin fd Kugelberg bor i ---Dala-Floda!!!
Vi har båda förflyttat oss en hel del i tid och rum - "mot samma pol"!

Spännande att höra - tack!

Anonym sa...

Underbart! Fuchs rena sopran till de vackra bilderna. Kerstin Kugelberg har jag inte hört talas om, men hennes dikt går ju rakt in i hjärtat med sin enkelhet.God fortsättning på det nya året,trots terrordåd och annat djävulskap.