8 december 2014

En bild i Miljöalmanackan och efterlysning recept Isterkransar



I Miljöalmanackan (februari månad) 2015
kom den här bilden med!
Roligt förstås!



http://www.dalavattenavfall.se/1/avfall/informationsmaterial/miljoalmanackan.html



Hittade den då jag nu måste kopiera mina gamla bilder från bloggen.
 Har ej varit i kontakt med hr Google ännu.
Jo, på sätt och vis - har hittat deras lista på felkoder.

Idag mixtrade jag med att ta fram en kaka som min man och hans bror
 pratat om att deras mor gjorde till alla jular,
det gick inte så bra - ja, de två typer jag gjorde idag  var väl goda men inte lika ...
-men det blev ett trevligt förmiddagskaffe med kakprovning ..
- är det inte för få kakprovningar här i landet??

Isterkransar hette de efterlysta, hjälp från www.stenstugu.com och google  hjälpte icke
- provar vidare ....de ska nog inte vara mkt socker i,
de ska inte flottyrkokas, de ska liksom pösa upp och "kan vara" i spröda lager ....
de kavlas ut och så tar man ut runda kakor med ett glas och så ett "hål" i mitten , typ fingerborgsstort ...... grädda och så strösocker på ....
ingredienser jag vet: Hälften ister och hälften smör och kanske sur grädde, vetemjöl och ?



Har satt ut en del "poem" genom åren - ser att det blir många träffar hos mig
på en gammal luciadikt
Här ännu en dikt i tiden:


vy

Väntan

av Caj Lundgren

Så underligt. Jag anar i advent

att något stort och mäktigt är på gång

som närmar sig med långa. tysta kliv.

Vad kan det vara? Ett benådat ljus,

en ren musik, en överjordisk sång,

en högre fröjd, ett nytt och bättre liv?

Det kan väl inte bara vara jäkt

och nya saker och en massa mat?



Inga kommentarer: