24 maj 2013

Sommar sen länge - fel i knoppen?

dillpion




Nu har jag fått ett allvarligt fel!
 Det är något med tidsbegreppet. Tidsuppfattningen!
Tycker nämligen att det varit sommar länge !
Riktig sommar!
Hann inte ta björksav för löven blev stora direkt !

Det är riktigt härligt

Det är så stort att jag får gå på jorden
ännu en sommar, full av doft och sken,
och bjudas in av varje dikesren
till smultronmiddag på de gröna borden
och sova ut på någon skuggig sten.
                                                             Erik Lindorm

När jag ändå är i "poem-tagen" en favorit i repris:

Jag såg att häggen blommade,
det kom en doft av den.
Jag sade till min älskade:
Kom ut, och se, och känn!
Hon stod vid makaronerna,
och sydde på en klut,
och när hon lyfte blicken
hade häggen blommat ut.


                        Alf Henrikson



Så njut nu - koka inga makaroner och sy inte på en klut



(kanske menar han att brodera en huvudduk?

Ser att "klut" är skånska för "huvudduk")


Gör som tjuren Ferdinand - lukta på blommorna!



Inga kommentarer: