24 juni 2010

Sommarräkning av Sonja Åkesson

Björkar och aspar
och rönnar och ekar
och tallar och granar
och prästkragar och blåklockor
och hundlokor och hallonsnår
och rödklöver och vitklöver
och rödplister och vitplister
och gulplister och gulmåra
och ormbunkar och stenrösen
och brännässlor och kattungar
och kattmamman och fågelskrov
och sprayolja och papiljotter
och solsnibbar och fläsksvålar
och plasthinkar och ljungtuvor
och kalvhagen och kohagen
och hästhagen och hasp på grinden
och dikesrenen och sura bonden
och veteåkern och rågåkern
och havreåkern och kornåkern
och krusbärsbuskar och vinbärsbuskar
och falu rödfärg och snickarglädje
och spridda skurar och maskrosbollar
och snok hos grannens och malörtstånd
och glädjebägarn och ljus på bordet
och fadderalla och utsupet
och diskussioner och ta mej faen
och idiotiskt (och utsupet)
och rakt åt helvete
och Rätt och Fel
och Liv och Död
och bakom knuten (och brännässlor)
och tröstostmacka och bilpläden
och drömjämmer och opp och spöka
och morronkvisten och vita skänken
och lavoaren och primusköket
och tomma pavan och luftmadrassen
och ottomanen och utdragssoffan
och Lassemannen och Pelleplutten
och Salta Biten och Stinastintan
och Eskil Johansson
och Inga Johansson
och grabben Klintberg och Siv Lundén.

Häftigt så säg! Skriv en egen!


5 kommentarer:

Hela världen är ett enda andetag... sa...

Hej!
Sonja Åkessons dikt gör att jag minns min barndom, som det vore igår. Jag växte upp i samma samhälle som Sonja. Hon var lite äldre än mig. Hennes pappa arbetade som stins i Havdhem på Gotland. Min pappa arrenderade små åkrar + järnvägsparken som låg runt stationen. Vi hade våra två kor där och lite betor så jag såg Sonja rätt ofta.
Hon skrev så att även doft, ljud, stämning och känslor kommer fram.

Inger P "lillan"

Elvira sa...

Dikten va skit ;)

Gertruda Mmari sa...

Lucas Alzen e så snygg. Omg dööööör

Anonym sa...

wallahi shoutout annika //ng te21b

Anonym sa...

På gud brush Annika is da milf 4real