21 januari 2009

Tupp och Januaridikt

Har glömt att lägga in den här januaridikten! Bättre sent än aldrig.
Tyvärr framgår det ej vem som är författare. En samling kort jag köpt på loppis, ett för varje månad med tänkvärda strofer (ganska optimistiska!!) och fina teckningar.
Illustrerar med en av mina mer lyckade tuppbilder ... eller?
JANUARI
Det nya året tänker jag mej så:
Ett år då alla onda uppsåt vissnar
och inga onda ekon når mitt öra.
Ett år, då ordet katastrof ej går att stava
och inga grova kängor finns - att sparka med.
Det milda är en sed.
Och knivar har man bara då man skär upp bröd
vid bordet
där ingen kräver att få sista ordet.
En granne sörjer djupt sin grannes död.
Den gamle vilar tryggt i natten
och är geväret laddat
är det med lösa skott.
Visst är det året gott!
Om sen det fanns en gul tulpan
och källrent vatten till att dricka
en mun att mätta
och ett barn att hissa
en blick att möta
och en eld att passa
och så- till sist
en människa som litar på sin vän.
Jag medger att så är det inte! Än!
MEN
var dag som kommer till vår jord är ny
så låt oss hoppas på den morgon som ska gry.

Inga kommentarer: