20 januari 2008

Ålderstecken

Kommer ni ihåg vad skidfenomet Kalla heter i förnamn???
Det gjorde inte jag härom morgonen! Trots intagande av nykokt kokkaffe skingrades inte den kompakta ridån av "jag minns inte" - var det inte Christin? Bläddrade i tidningen för att få veta... Hade drabbats av ett MIES-tecken. "Minns-inte-ett-skit"

Just nu läser jag "Nej! Jag vill inte gå med i en bokcirkel" av Virginia Ironside. På pricken! Marie Sharp i boken fyller 60 och går i pension. En lättnad, tycker hon. Hon har minsann inga problem med att acceptera sin ålder. Hon tänker inte bli en sån där gamling som cyklar i Mongoliet, ständigt studerar nya språk eller går in i bokcirklar för att hålla sig ung och stimulerad. Hon vill inte vara ung och stimulerad! - Hon lär sig ett nytt ord som passar henne allt bättre: SWELL - sixty, well off, enjoying life.
Och det är ur den där boken jag snodde "MIES-tecken"! Men SWELL på svenska? Ja, det får jag fundera på!

Inga kommentarer: