10 maj 2026

Redan 10 maj 2026

Gläntan omges nu av lummig grönska, som blir tätare för varje dag. Det är jag och fåglarna här. Måste nästan skruva ner hörapparaterna - fåglarna är så högljudda.  Gjorde en test på fågelläten, av 25 klarade jag inte många. Det är tråkigt. Ska försöka hitta en app som kan lära mig.

Fåglarna kan man titta på hur länge som helst! Vad de håller på! Den här hackspettshonan plockade solrosfrö och flög sen en halvmeter och gömde dem i barken på tallen. Snart kommer barnen! I den här familjen tar hanen ett stort ansvar och hjälper verkligen till. Tror jag. Han matar dem ihärdigt har jag sett tidigare år. (Har honan berättat var hon gömt frön?) Rapport och bildbevis kommer.

I morgon blir det Insjön o Leksand igen. Ska                         hämta glasögonen. Trots plåster över vänstra kinden. Varför det då?



Jo, man ska aldrig förakta vårtor eller prickar eller nåt "skumt" som plötsligt dyker upp! Det här var nog "inget farligt" men kunde ha varit. Får höra på onsdag då stygnen ska tas bort.

Här är det som sagt en otrolig grönska, har ju inte blivit van att det är grönt ännu!

Häggen slår ut vilken dag som helst!

Just nu kom ett "bakslag" ,regn och det hotas med blötsnö - om det blir här , ja det får vi se.
Vatten behövs i alla fall, i stora mängder.

 Det här blev bara ett litet livstecken. 

Hej från Tanten i Gläntan.       Take care.                       


 

3 kommentarer:

Barbro sa...

Låter bra. Att vara uppmärksam på det som händer i huden. För det är ju rätt mycket prickar och solskador med stigande ålder.
Idag på promenaden såg jag att häggen hade slagit ut längs med stigen, och jag var tvungen att gå fram och dofta på den. Ljuva maj. 💚
Önskar dig en fin vecka.

Elisabet. sa...

Ja, visst är hackspetten härlig! Nötväckan också som gömmer solrosfröna i ekens barksprickor .., 2 meter bort ,-). Tänk, om vi hade en hägg. Finns det en ljuvligare doft; inte för mig. Vi hade en ganska stor hägg nere i slänten mot sjön, hemma i Malå. Den har nu sågats ner - hela slänten är öde - så HEMSKT!

lilian nikky sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.