4 februari 2015

Februari


FEBRUARI

Om du bara har en månad
 på dej att älska
eller att bygga en båt
banta tre kilo
eller att lära dig ryska
att lära dig förstå en katts känslor
och en björkstams vithet
att gå in ett par grova skor
att härma en koltrast
hjälpligt att helt begripa det finstilta i
försäkringsbrevet
läsa igenom Gamla Testamentet
eller att genomskåda en lögn
Välj att inte göra det i februari
det är en så kort månad.
Årets kortaste.

- så det så ....

(okänd författare)

favorit i repris




Bara februari - men bäst att vara packad och klar.

Nu har jag uppgraderat (hm) min hemsida - vad jag nu ska med den till - men har haft den i så många år så ..
Ny grundversion här

- och nu gör jag ohejdad reklam för
rödbetsjuice! Så gott!
Ännu en februaridikt - nu självaste Tranströmer:
I februari stod levandet still
Fåglarna flög inte gärna och själen
skavde mot landskapet så som en båt
skaver mot bryggan den ligger förtöjd vid.

Träden stod vända med ryggen hitåt.
Snödjupet mättes av döda strån.
Fotspåren åldrades ute på skaren.
Under en presenning tynade språket.

En dag kom någonting fram till fönstret.
Arbetet stannade av, jag såg upp.
Färgerna brann. Allt vände sig om.
Marken och jag tog ett språng mot varann.

Ur "Den halvfärdiga himlen" 1962.

Gillar formuleringen  "I februari stod levandet still" - 
- men så stilla står det icke .... eller hur?
Snart skid-VM!


Inga kommentarer: