6 augusti 2011

Efteråt - tillbaka från norr

Lavendelfälten breder ut sig - eller är det rallarros?
Ögontröst - den finns för mig bara däruppe.
-"Nu blir det annat väder ..."
Det stora blanka vattnet - skiftar ständigt. Och jag minns sparkfärden på isen, på väg hem från skolan och jag såg sputniken med hunden Laika ombord. Trodde man då i alla fall .

Tolv timmar med bil och ändå mest glesbygd.
Går in på en servering där dörren pryds av Till Salu. De orkar inte längre, ja, om de får sälja kanske de öppnar nåt nytt i lönsammare trakter.
Ja, vi har sett många matställen byta ägare men till sist finns bara skylten kvar. Undrar alltid varför man inte tar ner den??
Tyckte mig se en fiskgjuse segla över kaoset i Sveg. Jo,  Sibylla-kiosken lever! Sveg är så här års en riktig knutpunkt -för husbilar och husvagnar och alla andra semestrande -  skyndade därifrån. Nej, inte en bild därifrån!
I morgon är en annan dag. Då känner jag mig hemma här mer söderut igen. Men jag hör inga fiskgjusar här.

Inga kommentarer: