13 augusti 2011

Älvatvätt och dikt av Barbro Lindgren

En morgon med älvatvätt över myrarna.
Men den fångade jag icke på bild.
(Jo, spindelväven syns bra i fukt och +3 grader!)
Höstkänsla - men i morgon kommer väl sommaren tillbaka!?

 Mitt i allt kommer jag ihåg att leta reda på den här dikten 
av Barbro Lindgren ur Det är som i Rom utgiven 2004

Därinne i den underbara skogen
där jag rusade omkring som barn
utan en tanke på
att livet kunde ta slut
att min kropp
skulle bli gammal och tung
och skogen jämnas med marken


Det enda jag tänkte på
var de vildas stigar
Älgarnas
röda uppspärrade näsborrar
och skogsstjärnornas
lysande mattor under träden


Jag trodde allt tillhörde mig
inga människor såg jag
bara fåglar med skimrande fjädrar
och harar
som trodde ingen såg dem
när de fällde ned sina öron
Det var en skog fylld av vemod
och av sorl från osynliga källor

Ja, så var det ...

Inga kommentarer: