7 maj 2011

Minnas och komma ihåg är inte det samma

Som den berömda magneten dras jag till denna underfundiga skrift av Erik Lundberg.
Det är ju så självklart.
-"Minnas är den slitna nyckeln till hänglåset på källardörren och alla hyllorna där inne  med marmelad på burk, syltade päron i tillslutna glas och vinbärssaft i stora flaskor."
Och jag minns  konservburkarna med fläskkotletter!? Låter konstigt men det var så gott! Man öppnade luckan i köksgolvet och därnere i källaren förvarades maten - ja, det var före frysens tid. Minns också att det fanns renkött i en snödriva.
-"Komma ihåg är spiken du trampar på, kniven som slinter och den trasiga brädan som slår upp mot dig."
Och jag kommer ihåg hur det känns att fastna med tungan på skolans broräcke en vinter.

Och nu ska jag komma ihåg att göra kväll.
(Den svarta texten är Erik Lundbergs - men fotat har jag gjort själv)

Inga kommentarer: